• Elektryczne i Automatyczne

            • Konsultacje

            • Śmiech Krystyna

              poniedziałek  - 7.10 - sala 5   -  kółko zainteresowań 

              poniedziałek - 15.05 - sala 103  -  zajęcia wyrównawcze 

              piątek 7.10 - sala 103  - przygotowanie do egzaminów zawodowych

               

              Zbigniew Wójcik

              czwartek 13.10 - sala 5przygotowanie do egzaminów zawodowych

               

          • Przedmiotowy system oceniania

          • PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

            W ZAWODZIE TECHNIK AUTOMATYK

             

            1. Informacje ogólne

            Podstawa programowa dla zawodu technik automatyk - symbol zawodu 311909

             

            2. Przedmioty objęte systemem oceniania

            • Elektrotechnika i elektronika
            • Urządzenia i instalacje automatyki
            • Obsługa urządzeń i instalacji automatyki
            • Pomiary elektryczne i elektroniczne
            • Montaż i obsługa urządzeń automatyki
            • Diagnostyka i konserwacja urządzeń i instalacji automatyki
            • Automatyzacja procesów przemysłowych

             

            3. Skala i formy oceniania

             

            1.  Przedmiotem oceny są: wiadomości i umiejętności zdobyte przez ucznia w wyniku procesu kształcenia.


            Oceniając osiągnięcia uczniów, należy zwrócić szczególną uwagę na:

             

            • wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcji,
            • poprawność merytoryczna udzielanych odpowiedzi,
            • poprawne posługiwanie się fachowa terminologia zawodowa,
            • wkład pracy ucznia i zaangażowanie w podejmowane działania,
            • aktywność na zajęciach,
            • samokształcenie – prace własna
            • sprawność wykonania wskazanych i zadanych przez nauczyciela prac,
            • współprace w grupie,
            • trafność koncepcji projektu,
            • dobór materiałów źródłowych ,
            • stopień realizacji zamierzonych celów,
            • wykonanie pracy,
            • prezentacje uzyskanych wyników zadania, ćwiczenia, projektu.

             

            1. Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:

             

              • test, sprawdzian umiejętności i wiedzy (obejmuje maksymalnie treść jednego działu programu nauczania, termin i zakres problemowy materiału podaje nauczyciel z tygodniowym wyprzedzeniem),
              • kartkówka (obejmuje zakres treściowy jednych – trzech zajęć edukacyjnych, może nie być zapowiedziana),
              • ćwiczenia praktyczne,
              • prace domowe,
              • aktywność na lekcji,
              • udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
              • zadania dodatkowe,
              • praca w grupie,
              • projekty,
              • próbny egzamin zawodowy,
              • przestrzeganie zasad BHP oraz higieny na lekcji

             

            1. Kryteria na poszczególne oceny

             

            Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

             

            • biegle posługuje się fachowa terminologia zawodowa,
            • wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć z zakresu realizowanego programu nauczania,
            • umiejętnie stosuje wiedze z innych przedmiotów,
            • precyzyjnie formułuje swoje wypowiedzi,
            • umiejętnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiazywaniu zadań teoretycznych i praktycznych,
            • samodzielnie i twórczo rozwija własne zainteresowania,
            • samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe i wyciąga z nich wnioski,
            • wykazuje szczególna aktywność na zajęciach,
            • bierze udział w olimpiadach przedmiotowych  

             

            Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

             

              • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym,
              • wykazuje się znajomością i rozumieniem pojęć z zakresu realizowanego programu nauczania,
              • sprawnie i umiejętnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,
              • bezbłędnie posługuje się terminologia zawodowa,
              • potrafi samodzielnie formułować wnioski,
              • jest aktywny na zajęciach,
              • samodzielnie rozwiązuje zadania problemowe.

             

            Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:

             

              • opanował podstawowe treści nauczania,
              • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,
              • stosuje podstawowe pojęcia zawodowe,
              • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania problemowe,
              • potrafi samodzielnie formułować wnioski

            Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:

             

              • opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania,
              • zna podstawowe pojęcia zawodowe,
              • samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
              • nie potrafi samodzielnie formułować wniosków.

             

            Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

             

              • częściowo opanował podstawowa wiedze i umiejętności zawarte w programie nauczania, a jego braki nie przekreślają możliwości dalszej nauki,
              • zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje z pomocą nauczyciela,
              • przedstawia wiadomości w sposób nieuporządkowany,
              • nie potrafi zastosować terminologii zawodowej,
              • nie jest aktywny na zajęciach.

             

            Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

             

              • nie spełnia oczekiwań określonych w programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednia kontynuacje opanowania kolejnych treści,
              • nie opanował podstawowych wiadomości zawartych w programie nauczania, nie potrafi rozwiązywać zadań nawet o niewielkim stopniu trudności,
              • nie zna podstawowych pojęć zawodowych,
              • nie jest aktywny na zajęciach,
              • nie wykazuje chęci uzupełnienia braków,
              • opuszcza zajęcia.

             

            1. Skala ocen

             

            Przy wystawianiu ocen obowiązuje następująca skala ocen:

             

            1) 96% – 100%  celujący

            2) 85% –96%       bardzo dobry

            3) 71% – 85%    dobry

            4) 50% – 71%    dostateczny

            5) 40% – 50%    dopuszczający

            6) 0% – 40%      niedostateczny

             

            1. Wagi ocen

             

            Wagi ocen dla poszczególnych metod i form oceniania:

             

            waga 3 - konkursy, olimpiady, zawody, sprawdziany, testy, projekty i prace długoterminowe;

            waga 2 - kartkówki, odpowiedzi ustne, ćwiczenia praktyczne, projekty i prace krótkoterminowe;

            waga 1 - zadanie domowe, praca na lekcji, aktywność i zaangażowanie, ocena z zeszytu lub ćwiczeń

             

             

            4.    Wymagania na poszczególne oceny

             

            1. Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca)

             

            Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi:

            • rozpoznać elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne stosowane w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • rozróżnić parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • dobrać narzędzia do instalowania urządzeń sieci automatyki przemysłowej,
            • scharakteryzować parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • dobrać elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne stosowane w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej do określonych warunków eksploatacyjnych.

             

            1. Wymagania podstawowe (ocena dostateczna)

             

            Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi:

            • sporządzić schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • dobrać metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej podczas wykonywania prac konserwacyjnych,
            • rozpoznawać na podstawie wyglądu, oznaczeń, symboli graficznych urządzenia stosowane w automatyce oraz wchodzące w skład instalacji sieci automatyki przemysłowej
            • rozpoznać na podstawie dokumentacji technicznej urządzenia elektroniczne stosowane w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej,
            • posłużyć się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi dotyczącymi układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • posłużyć się terminologią dotyczącą instalowania urządzeń sieci automatyki przemysłowej.

             

            1. Wymagania rozszerzone (ocena dobra)

             

            Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi:

            • określić funkcje oraz zastosowanie urządzeń stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej,
            • określić wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • określić wpływ czynników zewnętrznych na pracę urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej,
            • określić na podstawie dokumentacji technicznej funkcje, parametry oraz zastosowanie urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej,
            • określić funkcje bloków funkcjonalnych urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej na podstawie analizy schematów ideowych i blokowych,
            • określić funkcje oprogramowania specjalistycznego stosowanego w urządzeniach wykorzystywanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej,
            • dobrać mierniki do wykonania pomiarów sprawdzających w stosunku do urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej,
            • określić czynności wykonywane podczas konserwacji urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej.

             

            1. Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra)

            Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi:

            • dokonać analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej na podstawie schematów ideowych oraz wyników pomiarów,
            • zastosować programy komputerowe wspomagające programowanie układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w automatyce oraz urządzeniach sieci automatyki przemysłowej,
            • wyjaśnić zasady konserwacji urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej oraz zasady lokalizacji uszkodzeń i wymiany uszkodzonych podzespołów tych urządzeń,
            • dobrać urządzenia elektroniczne stosowane w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej do przewidywanych warunków pracy związanych z temperaturą, wilgotnością, zakłóceniami elektromagnetycznymi,
            • przestrzegać zasad łączenia urządzeń elektronicznych stosowanych w automatyce oraz sieciach automatyki przemysłowej z uwzględnieniem parametrów sygnałów, standardów interfejsów oraz obwodów zasilania.

             

            1. Wymagania wykraczające (ocena celująca)

             

            Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi:

            • spełnia wymogi uzyskania oceny bardzo dobrej, a ponadto wykracza posiadaną wiedzą poza program nauczania,
            • stworzy projekt wybranego przez nauczyciela systemu elektronicznego i wykona jego praktyczną realizację.